طراحی اپلیکیشن اسنپ یک باب بزرگ در فضای کسب و کار های مجازی بود ولی مدتی پیش اسنپ لوگو خود را تغییر داد! و باز هم در راستای همان تغییر نام ها و لوگو ها قدم برداشت ! البته لوگو قبلی این شرکت هم حرف و نقل های بسیاری داشت و در مورد کپی برابر اصل بودن این لوگو مطلب ها منتشر شد !و خیلی از دوستان گرافیست سعی داشتند سوال کنند که چرا همچین اپلیکیشن بزرگی در ایران هیچ اهمیتی به کپی نکردن لوگو نمی دهد. البته هرگز اثبات نشد و مدیران اسنپ هم تا جایی که بنده می دانم پاسخ روشنی ندادند. در مورد این تغییر لوگو و آنچه بنده متوجه شدم گروه اینترنتی ایران که مالک این نرم افزار هست قصد تغییر استراتژی برند، هویت بصری و ریبرندیگ رو داشته است.
قبل از شروع تحلیل برای اینکه بدونید لوگو قبلی اسنپ از کجا آمده است کافی است عبارت progress profiles را در گوگل جستجو فرمایید.
اولین نکته در واقع یک اصل اساسی در طراحی لوگو هست که گروه طراحی سعی داشته اصل قرینه بودن در طراحی رو رعایت کند، ولی با رعایت کردن این اصل به اصل تایپوگرافی حرف a توجه نکرده، همین امر باعث شده ایراد در حرف a به وجود بیاد!
دومین نکته هم حرف a، از نظر تایپ حرف درست نیست و هم نوع گرافیکی این حرف مشکل اساسی در طراحی دارد. در شکل زیر، فونت Futura بررسی شده است. که شکل و تایپ براساس طرح کلی فونت بصورت لبههای تیز و انحنا در تایپ حرفها است. در واقع پیوستگی رعایت شده است ولی در لوگو این پیوستگی و اتحاد دیده نمیشود.
فونت Futura
همینطور که مشاهده میکنید اگر لوگوتایپ اسنپ از فونت هندسی Futura استفاده کرده باشه، فقط لبههای تیز این فونت رو انحنادار کرده است. ولی ده اصول طراحی که تعادل، سلسله مراتب، الگو، ریتم، فضا خالی، تناسب، تاکید، حرکت، تضاد و وحدت میباشد را رعایت نکرده است.
به عنوان سومین نکته باید از یک ایراد واضح سخن گفت که با دقت کردن متوجه یکسان نبودن قطر حرف S و قرینه نبودن گوشههای این حرف میشویم.
و نکته آخر ینکه کلمه مخفف - TM - Trade Mark لوگو پشت لوگو اومده میتونه نظر طراح محترم باشه ولی با توجه به اصول این کلمه باید در ستون جلویی لوگوتایپ یا لوگو آورده میشد که متاسفانه این مورد هم رعایت نشده.
مورد مهم بعدی رنگ سرد انتخاب شده توسط طراح هست. این رنگ سردی زیادی به آدم القا میکنه جوری که هیچ انرژیایی در این رنگ نیست و حس مریض بودن با همنشینی این رنگ القا میشه. حتی رنگ اتاق عمل و پزشکان اتاق عمل از این رنگ تیرهتر هست. با این که رنگ سبز حس زندگی و سر زنده بودن رو القا میکنه ولی با توجه به حرکت لوگو انتظار انرژیک بودن ازش میره که چنین چیزی دیده نمیشه!
از نظر رنگ مخالف رنگ سبز نیستم چرا که این رنگ علاوه بر زندگی، شادابی و ... نماد ایمن بودن هم میدهد که فقط با سرد بودن این رنگ مخالفم که خوب نیست بحث سلیقه در کار باشه، بهتر بود اصولیتر انتخاب میشد و طیف دیگهایی از رنگ سبز انتخاب میشد.
این رنگ سبز منو یاد شرکت Grab میاندازد که شاید من این طیف رنگ رو انتخاب میکنم. شرکت گرب یک شرکت سنگاپوری که در سال ۲۰۱۲ شروع بکار کرد. که در بخش اشتراک سفر، اشتراک وسیله نقلیه، صنعت حمل و نقل و خدمات تحویل غذا در حال فعالیت است.
لوگو گرب در تمامی بخشها (حمل و نقل، خدمات تحویل غذا و اشتراکگذاری وسایلنقیله (ماشین، دوچرخه و ...) یکسان است.
شرکت گرب بهترین اپلیکیشن تاکسی آنلاین در سنگاپور، مالزی، تایلند و ... می باشد. من خودم شخصا تجربه استفاده از این اپلیکیشن را در سه کشور قید شده داشته ام و تجربه بسیار لذت بخش تری در مقایسه با استفاده از اپلیکیشن های کریم ! ماکسی یا حتی اوبر در کشور های خاورمیانه بود.