دربارهی رقص گوگل (Google Dance) چقدر میدانید؟
رقص گوگل! این عبارت چه معنایی دارد؟ آیا گوگل میرقصد؟! آیا برنامهای تفریحی برای کاربران از جانب بنیانگذاران گوگل است؟ آیا نام یک نوع جشن در فضای مجازیاست؟ یا شاید هم نام یک بازی باشد؟ خیر، هیچ کدام از اینها نیست! الگوریتم رقص گوگل (به اختصار رقص گوگل یا google dance) اصطلاحی تخصصی در دنیای سئو و دیجیتال مارکتینگ است. اگرچه یک عبارت قدیمیاست، اما بهدلیل ناشناخته ماندن در میان اغلب افراد و گاه حتا صاحبین وبسایتها، دانستن دربارهی آن ضرورتی اجتنابناپذیر است. شرکت طراحی اپلیکیشن آکاف مقاله ای در این باره برای شما آماده کرده است که در ادامه خواهید دید .
اما بهمعنای واقعی، الگوریتم رقص گوگل چیست؟ اگرچه قصد آن را ندارم که با یک مقالهی طولانی و توضیحهای غیر ضروری، الگوریتم رقص گوگل را خیلی پیچیده جلوه دهم، اما از آنجایی که نمیتوان آنرا در یک یا دو جمله تعریف کرد، لازم است تا برخی توضیحات داده شود تا شما بهخوبی با مفهوم رقص گوگل آشنا شوید. پس با من در این مقاله همراه باشید.
محتوای خود را منتشر میکنید و بهطور معمول وبسایتتان جایی در میان صفحههای گوگل قرار میگیرد. تا اینجا همهچیز طبیعیاست. پس از چند روز، محتوای خود را در صفحهی نخست نتایج گوگل میبینید! حالا جایگاه شما، صفحهی اول گوگل شدهاست! چه اتفاق خوشحالکنندهای! عالی شد مگر نه! اما بعد از مدت کوتاهی، شاهد این هستید که به جایگاه قبلی خود برگشتهاید (یا شاید حتا جایگاه بدتری پیدا کرده باشید)! از این افت و خیز عجیب، نگران شده و با خود فکر میکنید مبادا جایی از کارتان ایراد داشته باشد! ممکن است فورا به فکر تغییر یا حذف محتوای خود بیافتید و یا اینکه بخواهید متوصل به تکنیکهای کلاه سیاه سئو شوید و ...! اما دست نگه دارید! مطمئن باشید جای هیچگونه نگرانی نیست.
این افت و خیز و تغییر مداوم جایگاه وبسایت شما، همان چیزیاست که در اصطلاح به آن رقص گوگل میگویند!
این نوسان و جابه جایی در دنیای سئو امری طبیعی است و این ارتباطی به خوب یا بد بودن محتوای تولیدی شما ندارد و دلیل آن، سیستم رنکینگ گوگل است.
اما چرا گوگل چنین کاری میکند؟ هدفاش از ایجاد این جهش ناگهانی و افزایش و کاهش رتبهی وبسایت و محتوای شما چیست؟ در ادامه به پاسخ این سوال میپردازیم.
ممکن است بارها این سوال را از خود پرسیده باشید که آیا سئو یک رقابت منصفانه برای وبسایتها و محتوای آنها است؟ در شرایطی که تنها بعضی از وبسایتها در صفحات نخست دیده میشوند (و ممکن است خیلی از آنها در موضوع مورد نظر ما، محتوای بیکیفیت و یا کپیشده از سایتهای دیگر داشته باشند) اگر محتوای با ارزشی را در وبسایت خود قرارداده باشیم، آیا این منصفانه است که محتوای ما (آنهم با آن همه زحمتی که برایاش کشیدهایم)! دیده نشود؟! پس تکلیف ما که در صفحات نخست گوگل دیده نمیشویم چیست؟! آیا تمام محتواهای تولید شده، فرصت محکزدن خودشان در صفحهی اول نتایج گوگل را دارند؟ یا فقط برخی وبسایتها برای گوگل نورچشمی هستند و محتوای آنها است که همیشه دیده میشود!
پاسخ ایناست که گوگل اهل تبعیض گذاشتن نیست و برایاش نورچشمی وجود ندارد. از اینرو برای اینکه بتواند تصمیم منصفانهای دربارهی جایگاه و ارزش محتوای وبسایتهای مختلف بگیرد، به تمامی آنها فرصت یکسانی میدهد تا با قرارگرفتن موقتی در صفحهی اول گوگل، عملکرد خود را در کسب رضایت کاربران برای محتوای تولیدشده مورد سنجش قراردهند. سپس به بررسی مواردی نظیر زمان حضور کاربر در صفحه، میزان نرخ کلیک (CTR)، میزان اشتراکگذاری آن در شبکههای اجتماعی، درج کامنت و ... میپردازد. و پس از آن است که جایگاه واقعی شما در میان صفحات نتایج گوگل تعیین میشود. اگر از این آزمون سربلند بیرون بیایید، جایگاه شما بهبود یافته و در غیر اینصورت، به جایگاه اولیهی خود باز میگردید. (حتا ممکن است نسبت به جایگاه اولیهتان افت کنید)!
اما چه معیارهایی در آزمون رقص گوگل اهمیت دارند؟
باید گفت که در درجهی اول، اصلی ترین فاکتور برای گوگل، رضایت کاربران است. در حقیقت گوگل دو عامل کلی را در نظر میگیرد:
- عوامل موثر بر رضایت کاربر پیش از نمایش وبسایت (مانند سرعت سایت - رعایت استانداردهای وبسایت برای نشان دادهشدن در گوشیهای هوشمند - رعایت استانداردهای نگارشی و ...)
- رفتارهای کاربر پس از بازدید از آن (زمان حضور کاربر در صفحه، نرخ کلیک (CTR)، اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی و ...)
نکات دیگری که لازم است دربارهی الگوریتم رقص گوگل بدانید:
- ممکن است چند روزی سایت شما کلا از نتایج سرچ گوگل حذف شود!
- هیچ قانون رسمی و مشخصی از سوی گوگل برای الگوریتم رقص گوگل معرفی نشدهاست. یعنی نمیتوانیم بگوییم پس از چه مدت زمانی و در چه حدی، رتبهی سایتها افزایش یا کاهش مییابند. درواقع گوگل با اینکار، یک سنجش واقعی بهراه انداخته است.
- توجه به این نکته نیز ضروریاست که تشخیص اینکه آیا دچار رقص گوگل شدهاید یا تکنیکهای کلاه سیاه سئو! کار سادهای نیست و باید تشخیص آنرا بهدست متخصصین سئو بسپارید. اما اگر مشخص شد که در حال سپری کردن دورهی رقص گوگل هستید، کافیاست خونسردی خود را حفظ کنید، مانند گذشته به تولید دیگر محتواهای خود ادامه داده و مطمئن باشید که این یک دورهی نوسان کاملا طبیعیاست.